Gwiazdy Jazzu w SDK

AKTUALNOŚCI

Gwiazdy Jazzu 2016

01/03/2016 | W SDK od 1 - 4 marca 2016 r.
Gwiazdy Jazzu 2016

Karnet - 80 zł
Wejściówka na cały festiwal (tylko dla młodzieży szkolnej) - 30 zł

Bilety 
1 i 4 marca - 30 zł,
2 i 3 marca - 20 zł

Kasa czynna:
dni powszednie / 9.00 - 14.00, 15.00 - 19.00
/ sobota, niedziela / 15.00 - 19.00 /



1 marca 2016 godz. 19.00 

STANISŁAW SOYKA/WOJCIECH KAROLAK TRIO

Stanisław Soyka – wokal

Wojciech Karolak – organy Hammonda

Tomasz Grzegorski – saksofon

Arek Skolik – perkusja

               Swing Communication jest spotkaniem czempionów jazzowego i rythm'n'bluesowego czarnoziemu: Stanisława Soyki i Tria Wojciecha Karolaka w koncercie największych przebojów tych gatunków.

Wojciech Karolak grał jazz profesjonalnie już od roku 1958 w składzie zespołu Jazz Believers m.in. z Janem Ptaszynem Wróblewskim i Krzysztofem Komedą. Debiutował jako saksofonista, od wczesnych lat 60. gra na fortepianie, a od roku 1973 przede wszystkim na organach Hammonda. Jest wirtuozem tego instrumentu, a także uznanym kompozytorem i aranżerem. Jego karierę znaczy udział w najważniejszych zespołach w historii jazzu w Polsce: The Wreckers, Polish Jazz Quartet, Mainstream, Michał Urbaniak Constellation i Fusion, Kwintet Kujaviak Goes Funky Zbigniewa Namysłowskiego, Time Killers. Przez 11 lat, aż do 2012 roku, współpracował z Jarkiem Śmietaną w większości projektów koncertowych i nagraniowych.

               W 1980 Trio Karolaka spotkało się ze Stanisławem Soyką, wówczas wielce obiecującym, dwudziestojednoletnim wokalistą, aby nagrać drugi w jego płytowym dorobku album. Tak powstała „Blublula”, do dziś jedna z najbardziej popularnych płyt w polskiej dyskografii jazzowej. Płyta ta otworzyła Soyce drogę na wielkie krajowe i zagraniczne sceny i na kilka lat określiła jego artystyczną tożsamość „śpiewaka z jazzbandu”. Wraz z biegiem lat i kariery, Stanisław Soyka nabrał własnego wyrazu i stylu, dziś jest faworytem dwóch pokoleń wiernej publiczności, a jego niezapomniane pieśni-hymny „Love is Crazy”, „Cud niepamięci”, „Tango Memento Vitae”, czy „Życie to krótki sen” wciąż brzmią w ścieżce dźwiękowej czterech ostatnich dekad polskiej historii.

               Całkiem niedawno, przy okazji współpracy ze szwedzkim swingowym big-bandem Rogera Berga, Soyka powrócił do tamtego młodzieńczego klimatu „I'm Just a Lucky So and So”, radosnego, żywiołowego muzykowania i klasycznego kanonu amerykańskiej i światowej muzyki jazzowej i po-pularnej, czyli Great American Songbook. W rezultacie powstała aktualna płyta Soyki „Swing Revisited”, ostatnio prezentowana na estradzie festiwalu „Solidarity of Arts: Swing +” w Gdańsku. Wspólny projekt Stanisława Soyki i Tria Karolaka kontynuuje ten sam wątek, przenosząc go ze scenerii sal tanecznych lat 30. i 40. do późniejszego o dziesięciolecie lub dwa, mrocznego i gęstego od tłumu fanów i papie-rosowego dymu klubu jazzowego,  w którym to samo „Hallelujah, I just love her so” śpiewał Ray Charles, „Don't get around much anymore” Nat King Cole, a „Come Sunday” Mahalia Jackson.

2 marca 2016 godz. 19.00

KARO GLAZER

Karo Glazer – wokal

Grzegorz Urban – fortepian

Andrzej Zielak – kontrabas

Bartek Staromiejski – perkusja


               Karo Glazer jest jedną najoryginalniejszych artystek jazzowych ostatnich lat. Wirtuozka głosu i kreatorka nowych brzmień, konsekwentnie tworząca swój własny, unikalny, muzyczny język. Jest wokalistką, kompozytorem, aranżerem i producentem. Lars Danielsson mówi o niej , że jest jedną z najbardziej utalentowanych młodych wokalistek jazzowych jakie słyszał od lat, a Mike Stern dodaje: „Karo jest absolutnie fantastyczna!” Rzeczpospolita po wydaniu „Crossings Project” oświadczyła: „Tak narodziła się nowa nadzieja polskiej wokalistyki jazzowej. Nazywa się Karo Glazer i warto się tym nazwiskiem pochwalić w towarzystwie. Nie słuchaliście? Posłuchajcie koniecznie. To nasz najlepszy, rozśpiewany atut eksportowy”.

               Nagrywała w USA, Szwecji, Niemczech i w Polsce współpracując z tak wielkimi artystami jak: Mike Stern, Lars Danielsson, John Taylor, Joo Kraus, Klaus Doldinger, Krzysztof Ścierański, Marek Napiórkowski czy Nils Wülker. Jej wyjątkowy talent dostrzegł również jeden z najwybitniejszych, współczesnych producentów muzycznych, wielokrotny laureat nagrody Grammy - Martin Walters, z którym Karo pracowała nad swoją ostatnią płytą „Crossings Project”. Tylko podczas ostatnich sezonów Karo wystąpiła ze swoim zespołem w niemal wszystkich krajach europejskich, a przebojowa piosenka „The Magic of Life” zagościła na dobre w stacjach radiowych.

               Pisał o niej niemiecki Der Spiegel, a materiały na jej temat realizowały takie telewizje jak m. in.: Deutsche Welle czy NDR. Zapełniała sale koncertowe po ostatnie miejsca na tak wielkich festiwalach, jak: Shleswig Holstein Musik Festival, Women In Jazz, Haarlem Jazzstadt, Heineken Open'er Festival, Festival du Bout du Monde, Hofer Jazztage, Ingolstaedter Jazztage, Jazz Goes to Town czy Dresden Jazztage. Do sukcesów Karo należy również seria koncertów w legendarnym, berlińskim klubie „Quasimodo” oraz gościnny występ z zespołem Mike'a Sterna w „55 Bar” w Nowym Jorku.

               Jest wokalistką przywiązującą ogromną wagę do improwizacji oraz odważnym eksploratorem. Swój głos przemieniła w instrument o nieprzeciętnych możliwościach, w czym pomaga jej 4-oktawowa skala głosu oraz niezwykła wyobraźnia muzyczna. W 2007 r. w lipcowym wydaniu amerykańskiego miesięcznika Singer Universe, typującym najlepszych wokalistów, została uznana za jedną z 5 najlepiej rokujących wokalistek na świecie, będąc jednocześnie pierwszą Polką, której ten laur został przyznany.

               „Ta atrakcyjna Polka mówi o sobie, że jest białą wokalistką z białym, słowiańskim głosem, a prawda jest taka, iż cztery oktawy głosu, pozwalają jej scatować niczym największej divie amerykańskiego jazzu” (Kulturspiegel)

 

3 marca 2016 godz. 19.00

MIKE RUSSELL & LEVANDEK FUNKY TEAM

Mike Russell – gitara, wokal

Tomasz Grabowy – gitara basowa

Marcin Lutrosiński – instr. klawiszowe

Zbigniew Lewandowski – perkusja

               Mike Russell – znakomity amerykański gitarzysta i wokalista. Urodził się w Waszyngtonie w 1952 roku. Swoją profesjonalną karierę rozpoczyna w latach sześćdziesiątych, grywając w zespołach bluesowych i soulowych.

W latach 70. i 80. współpracował z wytwórnią „Columbia Records”, jako kompozytor i gita-rzysta. W roku 1970 odnosi wielki sukces, jako kompozytor: otrzymuje nominację do nagrody „GRAMMY” za album „Black Woman” nagrany przez Glorię Taylor. W roku 1972 zakłada własną grupę jazz/rockową pod nazwą „Walter Forest”. Z grupą tą rozpoczyna współpracę z Andy Warholem przy „Kennedy Center” w Waszyngtonie. Przed swoim wyjazdem do Europy współpracuje z wielkimi muzykami jazzowymi, saksofonistą Eddiem Harrisem i skrzypkiem Billym Bangiem. W Berlinie kooperuje z wokalistką z Madagaskaru Mfa Kerą, z którą formuje „Black Heritage Orchestra” i nagrywa CD, który w 1995 roku zajmuje najwyższe miejsca na europejskich i światowych listach przebojów. Od roku 1996 prowadzi także swój własny zespól „MIKE RUSSELL BAND”, który charakteryzuje się jazzowo/ soulowo/ funkowym brzmieniem.

               Zbigniew Lewandowski „Levandek” – perkusista jazzowy, kompozytor, aranżer i band leader. Od ponad 40 lat na polskiej scenie muzycznej. Debiutował w zespole jazzu tradycyjnego „Sami Swoi”, później w Big Bandzie Wrocław. W latach 73 – 76 napędzał sekcje rytmiczne wrocławskich grup, „Spisek Sześciu” ( I nagroda na Jazzie nad Odrą w 1974 roku) oraz „Crash” ( I nagroda na festiwalu jazzowym w San Sebastian 1977 roku). Zakładał i występował w pierwszym składzie super grupy lat 80 – tych „String Connection”. W 1982 roku debiutuje jako band leader prezentując swój jazzowy septet, na festiwalu „Jazz nad Odrą”. Odtąd tworzy własne projekty i zespoły. Brał udział w nagraniu kilkudziesięciu płyt w tym 10 autorskich. Ma w swoim dorobku wiele godzin muzyki teatralnej i filmowej. Jest laureatem licznych nagród zespołowych i indywidualnych m.in: „Super Star” na festiwalu jazzowym w Moen-chengladbach, tytuł najlepszego perkusisty międzynarodowego festiwalu jazzowego w San Sebastian w 1978 roku. W latach 90. tworzy swoje kultowe trio „Three Generations” z Markiem Radulim i Wojtkiem Pilichowskim a także wspólnie z Wojciechem Karolakiem i Piotrem Baronem „The High Bred Jazz Trio”. Prowadzi warsztaty muzyczne oraz klasę perkusji we Wrocławskiej Szkole Jazzu.

4 marca 2016 godz.19.00

TOMASZ STAŃKO BAND

Tomasz Stańko – trąbka

Łukasz Ojdana – fortepian

Maciej Garbowski – kontrabas

Krzysztof Gradziuk – perkusja

               Tomasz Stańko – trębacz, kompozytor, lider. Niepowtarzalne dźwięki jego trąbki brzmią w naj-bardziej prestiżowych venues na świecie, a jego muzykę wydaje renomowana monachijska wytwórnia ECM Records. Zaczął grać w końcu lat 50. na jazzowej scenie Krakowa. Joachim Ernst Berendt pisał o nim, że był pierwszym w Europie trębaczem grającym free. W latach 60. Stańko stał się filarem kwintetu Krzysztofa Komedy, z którym nagrał arcydzieło europejskiego jazzu, album „Astigmatic”. W początku lat 70. na czele własnego zespołu Tomasz Stańko Quintet, wszedł do czołówki free jazzu i pojawiał się na najważniejszych europejskich festiwalach. Pozycję tę utwierdziły kolejne projekty: Unit z Adamem Makowiczem oraz kwartet prowadzony z Edwardem Vesalą, zespół, z którym w 1975 roku rozpoczął współpracę z wytwórnią ECM. Wydany wówczas album „Balladyna”, stał się legendą po obu stronach Atlantyku. W latach 80. Stańko grywał w orkiestrach Cecila Taylora, prowadził zespoły C.O.C.X. i Freelectronic, do których wprowadzał inspiracje muzyką reggae, latino, elektroniką oraz rapem.

„Trębacz wolności ducha, myśli i jazzu” (The New York Times).

               W latach 90. zaczął się powrót Stańki na jazzowy szczyt i kolejna faza współpracy z wytwórnią ECM. Jego nowy kwartet z Bobo Stensonem, Andersem Jorminem i Tony Oxley'em okrzyknięto najlepszą jazzową grupą dekady – rzadka najwyższa ocena płyty „Leosia” w „The Penguin Jazz Guide”. Wydany w 1997 roku album „Litania”. który zaprezentował światu muzykę Krzysztofa Komedy stał się jego pierwszym światowym bestsellerem. Dzięki płytom „Soul of Things” i „Suspended Night” nagranym z młodym polskim kwartetem na początku nowego wieku Stańko przebił się na rynek amerykański, gdzie od tamtej pory regularnie koncertuje. W 2002 został pierwszym laureatem European Jazz Prize przyznawanej w Wiedniu.

„Jeden z najbardziej oryginalnych i twórczych trębaczy jazzowych na świecie” (The New Yorker).

               Od lat regularnie pojawia się w pierwszej dziesiątce trębaczy prestiżowej dorocznej ankiety amerykańskiego magazynu magazynu „Down Beat”. Ta sama ankieta honorowała go również w roli kompozytora. Jako lider wydał ponad 40 albumów, jest również autorem muzyki do wielu filmów i spektakli teatralnych. Od 2008 roku dzieli życie między Warszawą i Nowym Jorkiem. Właśnie w nowym mieszkaniu na Manhattanie została skomponowana płyta „Dark Eyes”, którą nagrał w 2009 roku ze skandynawskim Kwintetem. Wśród jego aktualnych projektów znalazły się też zespoły z nowojorskimi muzykami, m. in. Lee Konitzem i Craigiem Tabornem.        W roku 2011 Instytut Smith-sona, największy na świecie kompleks muzeów i ośrodków edukacyjno-badawczych, wydał sześciopłytową kompilację „Jazz: The Smithsonian Anthology”, którą zamyka utwór Tomasza Stańko, „Suspended Night Variation VIII”. Rok 2013 rozpoczyna się premierą albumu „Wisława”. Inspiracją dla nowych kompozycji Stańki z tego podwójnego albumu była poezja Wisławy Szymborskiej, polskiej poetki, eseistki, laureatki Nagrody Nobla. W 2014 roku, l'Académie du jazz w przyznaje mu Prix du Musicien Européen Nagrodę Europejskiego Muzyka Roku – za obecne osiągnięcia i całokształt pracy.