Festiwal im. Adama Didura

AKTUALNOŚCI

Najpiękniejsza muzyka polska

od 20/09/2016 do 20/09/2016 | Ogiński, książę nie tylko polonezów
Najpiękniejsza muzyka polska

20.09. 2016 godz. 18.00 (wtorek)                     

Najpiękniejsza muzyka polska 

Ogiński, książę nie tylko polonezów                           





Bożena Zawiślak-Dolny – mezzosopran
Elżbieta Stefańska – klawesyn
Mariko Kato – klawesyn
Romana Agnel – choreografia,taniec
Dariusz Brojek – taniec (Balet dworski Cracovia Danza)

Wykonanie kompozycji nagrodzonych w XXIV Ogólnopolskim Otwartym Konkursie Kompozytorskim im. Adama Didura

Anna Rocławska - Musiałczyk
A ty ... - trzy pieśni do słów Ernesta Brylla

Edyta Muchowicka 
Kołysanka do słów K.K. Baczyńskiego

cena biletu 20 zł  


         

ELŻBIETA STEFAŃSKA urodziła się w Krakowie jako córka słynnej pianistki HALINY CZERNY-STEFAŃSKIEJ i profesora fortepianu Ludwika Stefańskiego. Już we wczesnym dzieciństwie zdradzała niezwykłą muzykalność, a gry na fortepianie uczyła się u swego ojca - profesora Akademii Muzycznej - Ludwika Stefańskiego. Studia ukończyła w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie, pod kierunkiem wybitnego klawesynisty niemieckiego, profesora Hansa Pischnera z Berlina. Po uzyskaniu dyplomu swoje umiejętności wzbogacała na międzynarodowych kursach w Sienie i Weimarze, pod kierunkiem znakomitych europejskich klawesynistów, m.in. takich jak: Zuzanna Ruzickova czy Ruggiero Gerlin.

W roku 1964 otrzymała dwie pierwsze nagrody na Konkursie Muzyki Dawnej w Łodzi za wykonanie utworów kompozytorów epoki baroku - na fortepianie i klawesynie.

W roku 1965 została laureatką głównej nagrody Międzynarodowego Konkursu Muzycznego w Genewie, otrzymując równocześnie nagrodę specjalną im. Henri Ghez dla najlepszego klawesynisty konkursu.

          W następnych latach, za wybitne osiągnięcia artystyczne Trio Barokowego, została uhonorowana Nagrodą Miasta Krakowa, wraz z flecistką Barbarą Świątek i wiolonczelistą Jerzym Klockiem. "Laur Melomanów Krakowskich" otrzymała "w dowód uznania i wdzięczności za popularyzowanie pięknej muzyki".

          Uczestnicy również wielokrotnie w wielu krajowych i zagranicznych festiwalach jako solistka i kameralistka, m. in. w Hanowerze, Halle (Festiwal Haendlowski), Lipsku (Festiwal Bachowski), Shiraz (Iran), Orvieto, Interlaken (Szwajcaria), Gaming (Austria), Paryż.

          W repertuarze Elżbiety Stefańskiej znajdują się dzieła muzyki solowej i kameralnej epoki renesansu, baroku, klasycznej, jak również XX-wiecznej, w tym także muzyki kompozytorów polskich dawnych i współczesnych. Artystka w swej wieloletniej karierze muzycznej dokonała bardzo licznych nagrań radiowych i telewizyjnych, jak również płytowych dla Polskich Nagrań, Emi Elektroli, Decca, Fonit Cetra.

 W latach 1974-82 była etatową solistką Radia i Telewizji.

Elżbieta Stefańska, oprócz działalności koncertowej, brała czynny udział jako juror w konkursach muzycznych tak krajowych jak i zagranicznych. Na szczególną uwagę zasługuje I Konkurs Klawesynowy im. Wandy Landowskiej, którego była organizatorem (Kraków 1985), pełniąc równocześnie funkcję przewodniczącej jury.

W roku 1970 uczestniczyła w jury Międzynarodowego Konkursu Klawesynowego w Monachium. W 1992 roku brała udział w jury Międzynarodowego Konkursu Bachowskiego w Lipsku, a w 1993 w Międzynarodowym Konkursie Klawesynowym w Warszawie. Była też jurorem w dwóch Ogólnopolskich Konkursach Gitarowych w Krakowie (w latach 1986-87). W roku 1990 jako juror uczestniczyła w Konkursie Pianistycznym w Taipei (Tajwan).

Jest profesorem Akademii Muzycznej w Krakowie, gdzie prowadzi klasę klawesynu. W latach 1981-90 pełniła funkcję kierownika Katedry Klawesynu i Instrumentów Dawnych.

W ostatnich latach 1990-2004 na szlakach jej koncertowych podróży pojawia się wielokrotnie Japonia, Korea Południowa i Tajwan, w których to krajach odbyła liczne i znaczące w jej karierze artystycznej koncerty. Zaowocowały one wieloma nagraniami zarówno telewizyjnymi jak i radiowymi. Z okazji Roku Mozartowskiego w firmie fonograficznej Pony Canyon (Tokio) nagrała osiemnaście Sonat W. A. Mozarta (sześć płyt CD) na instrumencie -pianoforte- z czasów kompozytora. Dla tej samej firmy nagrała również liczne utwory J. S. Bacha na klawesynie, także w wersji kompaktowej.

Od 1991 do 2001 występowała w duecie fortepianowym ze swoją matką Haliną Czerny-Stefańską, koncertując z powodzeniem w kraju i zagranicą. Program duetu obejmował dzieła kompozytorów od epoki klasycznej do współczesnej. Razem z matką nagrała dla firmy DUX CD z tańcami polskimi od Renesansu do Chopina. Dla tej samej firmy dokonała również nagrania koncertów klawesynowych J. S. Bacha ze swoimi studentami. Płyta ta otrzymała nominację do nagrody „Fryderyk”.

Fascynacja tańcem barokowym i renesansowym artystki zaowocowała współpracą z baletem „Ardente Sole”, specjalizującym się w kultywowaniu tańca historycznego. Klawesynistka tworzy z tym zespołem  koncerty – spektakle tańców europejskich XVII., XVIII. i XIX. w. Artystka współpracuje również z tak znakomitymi artystami jak skrzypaczki Kaja Danczowska i Agata Sapieha, a także z flecistą Kazimierzem Moszyńskim, czy też z wiolonczelistką Dorotą Imiełowską.

 


Mariko Kato

Mariko Kato urodziła się na Hokkaido w Japonii. Studia pianistyczne odbyła w School of Music w UOZU w Japonii u Prof. Jiro Yamamoto i w tym czasie została laureatką konkursów pianistycznych w Japonii.

Mariko Kato była również uczestniczką międzynarodowych kursów muzycznych prowadzonych przez Prof. Halinę-Czerny Stefańską. Ukończyła studia w zakresie gry na fortepianie u prof. Stefana Wojtasa, oraz klawesyn  u prof. Elżbiety Stefańskiej w ramach studiów podyplomowych w Akademii Muzycznej w Krakowie.

Koncertuje na fortepianie i klawesynie, również w duecie ze swoją Profesorką Elżbietą Stefańską w Polsce, Francji, na Ukrainie i w Japonii.

W latach 2005 – 2015 brała udział w znaczących festiwalach muzycznych m.in.:

  • Festiwalu Bachowskim w Gliwicach,
  • Festiwalu Muzyki Kameralnej w Wygiełzowie,
  • Festiwalu Pianistyki w Słupsku, Muzycznym Festiwalu w Łańcucie,
  • V Szczecińskim Festiwalu Muzyki Dawnej,
  • Festiwalu Muzyka Zaklęta w Drewnie.W czerwcu 2008 roku uczestniczyła w mistrzowskim kursie klawesynowym w Budapeszcie u prof. Jacques’a Ogg’a.Wraz z Prof. Elżbietą Stefańską dokonała nagrania CD Polonezów Ogińskiego (Acte Prealable). W roku 2015 bierze udział w koncertach poświęconych M.K.Ogińskiemu (250 rocznica urodzin) wraz z Prof. Elżbietą Stefańską i Cracovia Danza.
  • W tym samym roku otrzymała nagrodę województwa małopolskiego ARS QUAERENDI razem z prof. Elżbietą Stefańską.
  • Od 2010 roku pracuje w Państwowej Szkole Muzycznej II st. Im. W. Żeleńskiego w Krakowie jako nauczycielka i akompaniatorka. W 2011 roku otrzymała dyplom za wyróźniający się akompaniament w ramach Makroregionalnych Przesłuchań uczniów klas perkusji. Współ pracuje za śpiewakami, a ostatnio występowałą z prof. Maciejem Gallasem.
  • We wrześniu 2007 nagrała na CD Koncert f-moll Jana Sebastiana Bacha, BWV 1056.
  • Brała udział ponadto w koncertach festiwalowych Cembalissimo 2008 w Budapeszcie i Györ.


Bożena Zawiślak - Dolny




Romana Agnel – choreografia,taniec
Dariusz Brojek – taniec (Balet dworski Cracovia Danza)