Festiwal im. Adama Didura

AKTUALNOŚCI

Mistrzowskie interpretacje

od 24/09/2016 do 24/09/2016 | Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus
Mistrzowskie interpretacje

24.09. 2016 godz. 18.00 (sobota)

Mistrzowskie interpretacje
 
 
 
 
 
Lev Knipper – „Radif " suita na tematy irańskie                                        
Astor Piazzolla – Double Concerto
Bela Bartok – Tańce rumuńskie
Maurice Ravel – Kwartet smyczkowy (ar. A. Duczmal-Mróz)

Karolina Jaroszewska - wiolonczela Łukasz Kuropaczewski – gitara

Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus pod dyrekcją Anny Duczmal-Mróz

 cena biletu 30 zł 



fot. K&K Babka

Anna Duczmal-Mróz po swoim debiucie na festiwalu w Bad Kissingen została okrzyknięta przez niemiecką prasę "sensacyjną dyrygentką" ."Ma osobowość i chęć wnikliwego, własnego spojrzenia w muzyczne dzieło" - napisał recenzent Rzeczpospolitej podsumowując 7 Międzynarodowy Konkurs Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga. Została zauważona jako najciekawsza indywidualność.

Anna Duczmal- Mróz rozpoczęła edukację muzyczną jako skrzypaczka. Jej talent dyrygencki objawił się podczas próby orkiestry studenckiej Hochschule fur Musik und Theater w Hanowerze (studiowała w klasie skrzypiec Prof. Krzysztofa Węgrzyna) prowadzonej przez Eiji Oue, na której maestro zaproponował ochotnikom spróbowanie przejęcia pałeczki dyrygenckiej. Ów "konkurs" wygrała Anna Duczmal-Mróz, której prof. Oue - podarowując swoją batutę - zaproponował studia dyrygenckie, które odbyła w jego klasie w latach 2001 - 2004. Ukończyła studia dyrygenckie z wyróżnieniem prowadząc swój koncert dyplomowy z orkiestrą NDR-Radiophilharmonie w Hanowerze.

W 2000 roku założyła studencką orkiestrę Benjamin Britten Kammerorchester w Hanowerze, z którą koncertowała w Niemczech. Jej wykonanie "Historii Żołnierza" I.Strawinskiego spotkało się z tak wielkim uznaniem, że organizatorzy powtórzyli koncert parę miesięcy później.

W roku 2003 debiutowała w Polsce dyrygując Orkiestrą Kameralną Amadeus PR. Od tego czasu koncertuje i nagrywa z tą orkiestrą.

W sezonie 2004/2005 była asystentką Eiji Oue w NDR Radiophilharmonie.

W sezonie 2006/2007 po przesłuchaniach młodych dyrygentów w Filharmonii Narodowej pełniła funkcję dyrygenta-asystenta Maestro Antoniego Wita w tejże orkiestrze.

Anna Duczmal- Mróz wielokrotnie prowadziła koncerty z orkiestrami w Niemczech, Włoszech, Belgii, Danii, Austrii, Ameryce Południowej oraz współpracowała ze wszystkimi najważniejszymi orkiestrami w Polsce, w tym Filharmonią Narodową, SinfoniąVarsovią, NOSPRem. Anna wystepowała w znakomitych salach koncertowych takich jak Wiener Konzerthaus Mozart Hall czy Palais des Beaux-Arts w Brukseli oraz na wielu znaczących festiwalach w Polsce, Niemczech i Ameryce Południowej.

Od 2009 Anna Duczmal-Mróz jest drugim dyrygentem Orkiestry Kameralnej Amadeus Polskiego Radia z która regularnie koncertuje i dokonuje nagrań muzyki polskiej, które można znaleźć na wielu wydaniach płytowych. Jej koncerty transmitowane były przez PR oraz NDR. Współpraca z Capellą Bydgostiensis zaowocowała nagraniem płyty dla wytwórni DUX - "Hity XX wieku" pod patronatem Europejskiego Centrum Muzyki im.Krzysztofa Pendereckiego.

Od 2009 roku prowadzi wraz z Toruńską Orkiestrą Symfoniczną oraz wielkimi pianistami takimi jak Ilia Scheps, Robert McDonald, Andrzej Jasiński kursy mistrzowskie w Paderewski Piano Academy.

Od 2014 roku Anna Duczmal-Mróz prowadzi kursy dyrygenckie oraz koncerty w Ameryce Południowej

W 2014 roku wytwórnia DUX wydała płytę z muzyką S.Krajewskiego wykonaną przez Orkiestrę Kameralną PR Amadeus pod batutą Anny.

W 2015 roku niemiecka wytwórnia CPO wydała płytę z 10 symfonią M.Weinberga wykonaną przez Orkiestrę Kameralną PR Amadeus pod batutą Anny.

Anna Duczmal-Mróz regularnie dokonuje nagrań polskiej muzyki dla Polskiego Radia, Anna Duczmal- Mróz jest wielokrotną stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.



fot. K&K Babka

Karolina Jaroszewska jest wychowanką jednej z najznakomitszych sław wiolonczelistyki naszych czasów - Zary Nelsovej, którą poznała w 1994 roku w Aspen, podczas słynnego Aspen Music Festival and School. Na zaproszenie Zary Nelsovej Karolina Jaroszewska pojechała do Nowego Jorku, gdzie początkowo pobierała u niej nieodpłatnie lekcje prywatne, po czym rozpoczęła naukę w znakomitej Julliard School w Nowym Jorku. Studia ukończyła z dyplomami Bachelor i Master of Music. Podczas studiów wygrała konkurs na prestiżowy kurs wiolonczelowy im. Piatigorskiego w Los Angeles (USA), który odbył sie w 1999 r.Pobierała również lekcje u Jürgena-Friedricha Sellheima, Igora Czilipika, Stanisława Firleja i Mischy Maiskyego, a w wieku 19 lat uzyskała dyplom z wyróżnieniem w klasie prof. Stanisława Pokorskiego w Akademii Muzycznej w Poznaniu.

Karierę solową rozpoczęła w wieku lat szesnastu koncertem z Filharmonią Poznańską. Od tego czasu często występuje z Orkiestrą Kameralną Amadeus Polskiego Radia oraz wieloma orkiestrami w Polsce i za granicą. Wykonała recitale w Weil Recital Hall Carnegie Hall (2015r) w Nowym Jorku, w Filharmonii Narodowej w Warszawie oraz w Alice Tully Hall w Nowym Jorku. Współpracuje ze światowej sławy muzykami: Agnieszką Duczmal, Gary Karrem, Jerzym Maksymiukiem – na którego życzenie jest wykonawcą partii solowej w jego utworze na wiolonczelę i orkiestrę smyczkową „Szepty i krzyk marzeń”, Michałem Nesterowiczem, Pawłem Przytockim, Philipem Greenbergiem i Krystianem Zimermanem w tournee Orkiestry Festiwalowej, pianistką Julią Samojło oraz Łukaszem Kuropaczewskim – gitara, Maciejem Frąckiewiczem – akordeon i Marią Nowak – skrzypce - w niecodziennym zespole – Emanations Quartet.

W 2001 brała udział w prestiżowym festiwalu Europalia w Belgii. W Ameryce zadebiutowała koncertem z Savannah Symphony Orchestra w Savannah (Georgia). W lipcu 2004 wraz z Symfonią Varsovią pod dyrekcją Wojciecha Michniewskiego brała udział w prawykonaniu dzieła Krzysztofa Knittla "Pamiętnik Powstania Warszawskiego" w 60 rocznicę Powstania. W roku 2005 zagrała wraz z Orkiestrą Kameralną Amadeus PR na Festiwalu Chopinowskim w Dusznikach z okazji 60-tej jego edycji. W 2013 roku brała udział w koncertach Festiwalu K. Pendereckiego z okazji 80 urodzin Kompozytora.

      Nagrywała wielekrotnie dla Polskiego Radia i Telewizji Polskiej solo i z Orkiestrą Kameralną Amadeus PR pod dyrekcją Agnieszki Duczmal między innymi specjalnie dla niej opracowane Pieśni Rachmaninowa i Suity Hiszpańskiej M. De Falli na wiolonczelę i orkiestrę smyczkową, koncert Piazzolli na gitarę, wiolonczelę i orkiestrę smyczkową, oraz CD z koncertem na wiolonczelę i harfę K. Meyera.

Od prawie dekady pracuje w Filharmonii Narodowej na stanowiskach prowadzącego grupy oraz solo wiolonczel. W 2008 została członkiem World Orchestra for Peace pod dyrekcją V. Giergieva, składającej się z czołowych muzyków najznakomistrzych światowych orkiestr.

Jej kunszt artystyczny doceniąją także instytucje pozamuzyczne- w 2010 roku otrzymała medal „Młodego Pozytywisty” Towarzystwa im. H. Cegielskiego w Poznaniu a także stypendia m.in. Miasta Poznania oraz Fundacji Ewy Czeszejko-Sochackiej.



fot.Kamil-Strudzinski

Łukasz Kuropaczewski - gitara. Urodził się w 1981 roku w Gnieźnie, mieszkał w Strzałkowie. Naukę gry na gitarze rozpoczął w wieku 10 lat w Słupcy i Koninie. Jest absolwentem Akademii Muzycznej we Wrocławiu w klasie prof. Piotra Zaleskiego. W 2003 roku rozpoczął studia w klasie Maestro Manuela Barrueco w Peabody Conservatory of the Johns Hopkins University w Baltimore, USA, ktore ukonczyl w 2008 roku.

Występował z recitalami w Polsce, Rosji, Białorusi, Czechach, Słowacji, Bulgarii, Niemczech, Francji, Anglii, Hiszpanii, na Islandii, Węgrzech, Serbii, Kosowie, w Grecji, na Wyspach Kanaryjskich, w Japonii, Chinach, Kanadzie, USA, Meksyku oraz Panamie. Wystepowal w najwazniejszych salach koncertowych swiata: Royal Festival Hall w Londynie, Concertgebouw w Amsterdamie, Sali im. P. Czajkowskiego w Moskwie czy Carnegie Hall w Nowym Jorku.

Często występuje jako kameralista – m.in. z  Orion String Quartet (USA), Avim Avitalem (Izrael), Chen Reiss (Izrael), Richardem Galliano (Francja), Maciej Frackiewicz, Agata Szymczewska, Lukasz Dlugosz, Andrzej Bauer.

Kuropaczewski jest wziętym wykładowcą gitary. Prowadzi kursy i lekcje mistrzowskie podczas wielu festiwali gitarowych w Europie oraz na Uniwersytetach w Europie i obu Amerykach. W latach 2007-2010 byl wykladowca University of Pennsylvania w Filadelfii, a od 2008 roku jest wykładowcą Akademii Muzycznej w Poznaniu.

Nagrał pięć płyt kompaktowych. Trzy ostatnie (“Polish Music”, “Aqua e Vinho” i “Nocturnal”) otrzymaly nominacje do Nagrody Fryderyk w kategoriach: Najwybitniejszy Album - Muzyka Polska, Najwybitniejszy Album - Muzyka Kameralna, Najwybitniejszy Album - Recital Solowy.

Kuropaczewski dokonal wielu premier polskich i swiatowych takich kompozytorow, jak: A. Tansman (Hommage a de Falla - z orkiestra Amadeus w 2010 roku w Lodzi, Petit Concerto w 2015 roku w Poznaniu), K. Meyer (Concerto - z orkiestra Amadeus w 2010 roku w Gnieznie i Poznaniu, Triptych Sonata w 2015 roku - Caramoor Festival w Nowym Jorku, USA), A. Gilardino (Jerusalem Concerto, wraz z A. Avitalem w 2014 roku w Gnieznie i Poznaniu), M. Neikrug (Acequias Quintet z Orion String Quartet w 2015 roku podczas Santa Fe Chamber Music Festival w Santa Fe, USA), Mikolaj Gorecki (Arioso e Furioso - z orkiestra Aukso w 2014 roku podczas Slaskiej Jesieni Gitarowej w Tychach).

W sezonie artystycznym 2015/2016 artysta wystapil w Polsce, Rosji, Niemczech, Belgii, Chorwacji, USA, Kanadzie, Meksyku, Panamie, oraz w Chinach. Dokonal premier swiatowych kompozycji A. Gilardino (Letters to Fryderyk Sonata), oraz M. Neikruga (Three Pieces for Guitar).

Kuropaczewski gra na gitarach Rossa Gutmeiera (USA) i Leszka Gajdzika. Uzywa strun Savarez Alliance Corum.

 

 

ORKIESTRA KAMERALNA POLSKIEGO RADIA AMADEUS

Pomyłki być nie może: Orkiestra Kameralna Polskiego Radia jest jednym z najwspanialszych zespołów naszych czasów.”

     The Gazette Montreal (Kanada)

Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus została założona w Poznaniu w 1968 roku przez Agnieszkę Duczmal. Początkowo działała pod patronatem „Jeunesses Musicales”, a później Poznańskiego Towarzystwa Muzycznego. Zdobycie przez Orkiestrę Srebrnego Medalu Herberta von Karajana w 1976 roku na Międzynarodowych Spotkaniach Młodych Orkiestr w Berlinie Zachodnim zaowocowało przekształceniem jej w 1977 roku w etatowy zespół Polskiego Radia i Telewizji, a następnie w Orkiestrę Kameralną Polskiego Radia Amadeus pod dyrekcją Agnieszki Duczmal.

Do chwili obecnej roku Orkiestra pod jej batutą nagrała dla Polskiego Radia ponad 10000 minut muzyki obejmującej repertuar od baroku do współczesności i wykonała setki koncertów transmitowanych przez Polskie Radio. Zespół zarejestrował ponad 100 koncertów i programów dla Telewizji Polskiej oraz 5 godzin muzyki dla Télévision Française 1. Dla japońskiej TV NHK Orkiestra nagrała godzinną audycję wypełnioną muzyką polską. W dorobku artystycznym Zespołu znajduje się wiele prawykonań, m.in. pierwsze światowe nagranie Wariacji Goldbergowskich J.S. Bacha w opracowaniu J. Kofflera na orkiestrę kameralną.

Orkiestra współpracowała z  zagranicznymi radiofoniami, m.in: niemieckimi NDR, WDR, SFB oraz BBC w Londynie, CBC w Montrealu i radiofonią meksykańską, dla których nagrywała przede wszystkim muzykę polską.

W swoim dorobku Orkiestra posiada 50 wydawnictw płytowych. Prowadzi działalność koncertową w większości krajów europejskich oraz w USA, Kanadzie, Meksyku, Brazylii, Kuwejcie, Tajwanie i Japonii, współpracując często ze światowej sławy solistami, takimi jak: Maurice André, Martha Argerich, Patric Gallois, Steven Isserlis, Gary Karr, Kevin Kenner, Mischa Maisky, Jeremy Menuhin, Igor Oistrakh, Michala Petri, Alexandre Rabinovitch, Vadim Repin, Grigory Sokolov, Guy Touvron, Henryk Szeryng oraz wszystkimi czołowymi solistami polskimi.

Wśród najsłynniejszych sal koncertowych, w których występowała Orkiestra, należy wymienić Concertgebouw w Amsterdamie, filharmonie w Berlinie, Kolonii, Monachium i Petersburgu, lipski Gewandhaus, wiedeński Musikvereinsaal, Pollack Hall w Montrealu, Queen Elizabeth Hall w Londynie, mediolański Teatro alla Scala oraz Tokyo Opera City Concert Hall. Orkiestra regularnie bierze udział w licznych europejskich festiwalach muzycznych.

„Zespół należy do najlepszych światowych orkiestr tego typu, posiada wyjątkowe brzmienie, wspaniałe legato i niezrównanego dyrygenta w osobie p. Duczmal,[...]."

            The Independent, Londyn (Wielka Brytania)